0
(0)

Krzesło biurowe to najważniejszy mebel na stanowisku pracy. Od solidności jego wykonania i dopasowania do indywidualnych potrzeb zależą nasz komfort i wydajność podczas wykonywania obowiązków. Czym powinien charakteryzować się idealny fotel biurowy?

Uciążliwy ból kręgosłupa (zwłaszcza w odcinku szyjnym i lędźwiowym) i karku to prawdziwa plaga wśród pracowników biurowych. Z badania przeprowadzonego przez Ergotest.pl wynika, że aż 1/3 pracowników biurowych zmaga się z tego typu dolegliwościami. Wśród kobiet na dolegliwości bólowe skarży się aż 94% ankietowanych. Wśród mężczyzn odsetek ten jest nieco niższy, ale wciąż alarmujący – 84%. Jedną z głównych przyczyn tych dolegliwości jest wielogodzinne siedzenie na źle dopasowanym krześle. Nieodpowiedni fotel biurowy może się też przyczynić do spadku koncentracji, a co za tym idzie – wydajności. Trudno bowiem o efektywną pracę, gdy jedyne, na czym potrafimy skupić myśli, to dokuczliwy ból. Receptą na wszystkie te dolegliwości jest zakup ergonomicznego krzesła biurowego. Jak go wybrać?

Fotel biurowy a zasady BHP

 

Wymogi dotyczące krzeseł biurowych sformułowano w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku. Zgodnie z nim fotel odpowiedni do biurowego stanowiska pracy powinien posiadać:

  • regulację wysokości siedziska – w zakresie 400–500 mm, licząc od podłogi (pracownik powinien móc oprzeć stopy o podłogę, uginając kolana pod kątem 90°);
  • regulację wysokości i pochylenia oparcia (5° do przodu, 30° do tyłu);
  • możliwość obrotu o 360°;
  • wyprofilowane oparcie dopasowane do kształtu kręgosłupa i siedzisko dostosowane do ud użytkownika (siedzisko powinno podpierać nogi na ok. 2/3 długości ud);
  • regulowany zagłówek;
  • regulowane podłokietniki.

Wybierając konkretny model krzesła, należy upewnić się, czy posiada wszystkie wymienione elementy. Warto również sprawdzić, czy jest wystarczająco stabilne (zgodne z zasadami BHP powinno mieć co najmniej pięciopodporową podstawę z kółkami – to gwarancja stabilności). Zwróćmy też uwagę, czy mechanizmy regulacji, w jakie wyposażony jest interesujący nas fotel, są proste w obsłudze i łatwo dostępne (regulacja powinna być możliwa z pozycji siedzącej). Zaawansowane technologicznie modele, dostępne na przykład w ofercie firmy AJ Produkty, wyposażone są w mechanizmy synchroniczne, które nie wymagają od użytkownika najmniejszego wysiłku – siedzisko i oparcie podążają za ruchami ciała pracownika. Nie bez znaczenia są też solidność wykonania oraz jakość materiałów użytych do produkcji krzesła biurowego. Z pewnością dobrze jest zainwestować w fotel pokryty skórą lub wytrzymałą tkaniną – posłuży nam przez wiele lat.

Fotel ergonomiczny – to znaczy jaki?

 

Ergonomia to nauka, której celem jest dostosowanie pracy do możliwości człowieka – zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Specjaliści w tej dyscyplinie starają się stworzyć takie warunki pracy, w których pracownicy będą wywiązywać się ze swoich obowiązków jak najefektywniej, a jednocześnie przy jak najmniejszym obciążeniu dla zdrowia. Zakup odpowiednich foteli biurowych to jeden z pierwszych kroków do osiągnięcia takiego stanu rzeczy. Ergonomiczny fotel biurowy powinien mieć jak największą możliwość regulacji – tylko wtedy zyskamy pewność, że mebel w pełni dopasuje się do naszego ciała. 24-godzinne fotele od AJ Produkty są wyposażone w mechanizm synchroniczny, regulowany kąt nachylenia oparcia, regulowany zagłówek oraz pompowane podparcie lędźwi. Na komfort użytkowania krzesła wpływa również tapicerka – wygodę siedzenia zapewni na przykład naturalna skóra lub miękkie, ale trwałe tkaniny, które nie nagrzewają się tak szybko jak materiały skóropodobne.

Ergonomiczny fotel biurowy to inwestycja na wiele lat. Praca na nim to same plusy: komfort, zwiększona wydajność, a co najważniejsze – pożegnanie z uciążliwymi bólami pleców.

Artykuł okazał się przydatny?

Kliknij na gwiazdkę i oceń

Ocena 0 / 5. Ilość ocen: 0

Brak ocen!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here