Brama garażowa i jej zabezpieczenia
Najpierw warto powiedzieć ogólnie o kilku zabezpieczeniach, które związane są z bramą garażową. Po pierwsze trzeba wiedzieć, że prawidłowo działający napęd powinien automatycznie zatrzymać skrzydło w momencie natrafienia na przeszkodę i skierować je do góry – żeby czegoś nie przytrzasnąć.
Po drugie w każdej bramie musi być zastosowany mechanizm zapobiegający opadnięciu skrzydła w razie pęknięcia sprężyny.
Po trzecie, warto wiedzieć, że połączenia segmentów bramy są tak skonstruowane, żeby w czasie jej ruchu, kiedy segmenty wchodzą jeden na drugi, nie można było przytrzasnąć w nich palców.
Po czwarte dźwignia z kłem blokuje się w momencie, kiedy ktoś próbuje podważyć automatycznie zamknięte skrzydło bramy.
Powiedzmy więc teraz o takich oto typach bram garażowych (otworze; wymaganiach montażowych):
1). Bramy segmentowe – są to obecnie najbardziej popularne, najcieplejsze i najwygodniejsze bramy garażowe. Należy wiedzieć, że możemy je instalować w otworze lub za nim. W praktyce jednak tego rodzaju bramy są montowane niemal wyłącznie wewnątrz garażu. Od pewnego czasu wielu producentów w bramach mniejszych rozmiarów (do 300 cm szerokości i do 250 lub 262,5 cm wysokości) montuje sprężyny naciągowe, natomiast do bram dużych i ciężkich (na przykład drewnianych), zaleca skrętne, które są nieco droższe.
Ale są też producenci, którzy stosują wyłącznie ten drugi rodzaj sprężyn. Przy sprężynach naciągowych ściana nad otworem musi mieć wysokość co najmniej 17 cm, bez względu na to, czy brama będzie otwierana ręcznie, czy automatycznie. Sprężyny skrętne mogą być mocowane w kilku pozycjach zależnie od wielkości dostępnej przestrzeni pod sufitem. Obecnie wśród inwestorów najpopularniejsze prowadzenie normalne ze sprężynami umieszczonymi poziomo z przodu bramy nad otworem możemy zrealizować, kiedy jest tam wolne miejsce o wysokości co najmniej 21 cm.
Natomiast kiedy nie mamy odpowiedniej przestrzeni, możemy za dopłatą przygotować prowadzenie niskie z mechanizmem sprężyn skrętnych, które montowane są na suficie na końcu prowadnic, równolegle do otworu. W tym wypadku minimalna wysokość powinna wynosić 13 cm. Jeśli mamy jeszcze mniej miejsca, ale co najmniej 8 cm wysokości, wówczas za dopłatą możemy zastosować niskie prowadzenie z napędem szynowym. Warto wiedzieć, że kiedy garaż jest bardzo wysoki i mamy dużo miejsca nad otworem, wykonywane jest wtedy prowadzenie wysokie, które również jest rozwiązaniem niestandardowym, a więc droższym.
Za dopłatą prowadzenie możemy zainstalować nawet na ścianach z boku. Ponadto musimy wiedzieć, że bramy segmentowe wykonywane są również w wersji bocznej (otwierane na bok). Jest to droższe rozwiązanie, ale za to komfortowe, ponieważ taka brama może pełnić funkcję drzwi. W tym przypadku prowadnice umieszcza się na ścianie nad otworem i z boku bramy oraz w posadzce.
Jaka przestrzeń jest potrzebna do zamocowania prowadzenia?
Należy wiedzieć, że na zamocowanie prowadzenia potrzebna jest przestrzeń o wysokości około 10 cm, za to fragment ściany, na której będzie napęd, powinien mieć co najmniej 20 cm szerokości. Pamiętajmy o tym, że lepiej będzie, aby przed montażem bramy bocznej podłoga w garażu nie była wykończona, ponieważ wówczas mamy możliwość zrobienia jeszcze próg zagłębiony w posadzce.
2). Bramy rozwieralne – pamiętajmy o tym, że takie bramy z reguły są budowane z drewna. Są dość masywne, więc wymagają solidnej konstrukcji. Mogą być one montowane przed otworem lub w otworze. Zazwyczaj umieszcza się je niezbyt głęboko w otworze, tak że są zlicowane ze ścianami obok. Rama ościeżnicy może mieć 4-5 cm szerokości. W przypadku kiedy montaż zostanie wykonany wewnątrz otworu, pamiętajmy o tym, że wówczas stracimy kilka centymetrów z każdej strony w świetle wjazdu. Tego rodzaju bramy możemy otwierać automatycznie za pomocą napędu w postaci ramion poruszających skrzydłami.
Siłowniki możemy umieścić na skrzydłach po stronie wewnętrznej. Natomiast pamiętajmy o tym, że światło bramy może się znacznie zmniejszyć, kiedy brama będzie się otwierać tylko do kąta 90 stopni. Dlatego też nie jest to rozwiązanie komfortowe. Więc znacznie lepsze będzie zamontowanie bramy w otworze z napędem o ramionach łamanych. Siłowniki mogą być umieszczone na ścianie obok, lecz to wymaga co najmniej kilkunastu centymetrów wolnej przestrzeni po obu stronach bramy dwuskrzydłowej.
3). Bramy rolowane (roletowe) – przede wszystkim montowane są tego rodzaju bramy wewnątrz garażu, czyli za otworem. Teoretycznie też możliwe jest umieszczenie tej bramy w otworze, jednak pod warunkiem, że musiałby on (otwór) być wysoki, ponieważ znaczną część światła przejazdu zajęłaby kaseta.
Należy wiedzieć, że bramy rolowane zamocowane przed otworem to czasem ostania deska ratunku, w sytuacji kiedy nie możemy zastosować żadnej innej. Płaszcz bramy zwija się do kasety z wałkiem wewnątrz albo na nieosłonięty wałek. Znów wielkość kasety zależy od wysokości bramy – im wyższa brama, tym więcej roletek musi się zmieścić w bębnie. Do montażu kasety bram roletowych standardowej wysokości potrzebna jest ściana o wysokości 30 cm nad otworem i filarek o szerokości około 20 cm po tej stronie, po której będzie umieszczony napęd. Warto także dodać, że brama roletowa boczna wymaga podobnych warunków montażowych jak segmentowa tego typu.
4). Bramy uchylne – należy wiedzieć, że takie bramy z reguły są lekkie, stanowią tylko płaty blachy trapezowej na konstrukcji nośnej. Osadza się je w otworze lub za nim, czyli wewnątrz garażu. Mają próg o wysokości mniej więcej 3 cm, dlatego też przed montażem bramy powinna być już zrobiona wylewka w garażu.
Co ciekawe, od jakiegoś czasu możemy także zamówić bramę uchylną z gumową listwą dociskową. Otwierana jest przez sprężyny naciągowe, które umieszczone są w pionowych prowadnicach zamocowanych do ścian po bokach.
W jaki sposób działa taka brama? Brama unosi się i chowa pod sufitem utrzymywana w prowadnicach poziomych. Aby można było ją zamontować wewnątrz garażu, będziemy potrzebować 10-12 cm ściany nad otworem i po bokach. Znów aby zamocować ją w otworze, na umieszczenie prowadnic trzeba będzie przeznaczyć 4-6 cm wysokości ściany. W trakcie montażu tego rodzaju bramy w otworze musimy pamiętać, że ościeżnica, prowadnice z mechanizmem otwierającym próg zajmą sporo przestrzeni. Wtedy światło przejazdu zmniejszy się o mniej więcej kilkanaście centymetrów na wysokość i szerokość.